| Novice iz sveta prehrane, Prehranjevanje, Zanimivosti

Svetovna zdravstvena organizacija je objavila poročilo v katerem  so procesirano meso uvrstili med kancerogene, rdeče meso pa med verjetne kancerogene. Poglejmo kaj je v resnici na tem. Kancerogene snovi so tiste snovi, ki povzročajo raka. Beseda je sestavljena iz cancero (rak) in genesis (nastanek).

Najprej je potrebno potegniti mejo med procesiranim mesom in mesnimi izdelki, saj je neprimerno v isto kategorijo uvrstiti mastno, soljeno, fermentirano, starano meso z dodatkom nitrita (konzervans, ki je potreben za zagotavljanje mikrobiološke varnosti, rdeče barve in arome suhomesnatih izdelkov), primer bi bila ogrska salama; na drugi strani pa sveže svinjsko, goveje ali konjsko stegno.

Predelane mesnine, suhomesnati izdelki so problematični že iz vidika zelo visoke vsebnosti soli in s tem povezanimi tveganji. Tudi sveže pakirano predzačinjeno, marinirano meso, ki se na trgovskih polica pojavlja vse več je iz vidika zdrave prehrane veliko preslano. Novica, da predelani mesni izdelki niso ravno zdravju koristni zato ni ravno nova, vendar se ob novici, da neko živilo povzroča rak vsi zdrznejo in jih začne skrbeti. V resnici pa so najpogostejši vzrok za smrt pri prebivalcih Slovenije srčno-žilne bolezni, rak je šele na drugem mestu. Kljub temu pa omemba raka prestraši veliko bolj kot na primer omemba visokega krvnega tlaka, ki je dejavnik tveganja za nastanek srčno-žilnih bolezni.

suha salama_predelane mesnine

Samo strašenje z boleznimi nima nobenega učinka na zdravje ljudi, zato v nadaljevanju raje priporočamo za zdravje bolj ugodne zamenjave.

Primerjajmo predelane mesne izdelke s svežim rdečim mesom še iz vidika maščob. Uživanje večjih količin živalskih maščob, ki so v večjem delu nasičene ima neugoden učinek na krvne lipide (holesterol). Pusto svinjsko meso iz stegna pa je po sestavi in vsebnosti maščob primerljivo s piščancem in vsebuje več kot 10 krat manj maščob kot ogrska salama. 100 gramov ogrske salame tako vsebuje tudi do 39,00 gramov maščob, 100 gramov svinjskega stegna pa le 3,73 grame (Vir: www.opkp.si). Tudi Svetovna zdravstvena organizacija ugotavlja, da povezava med nepredelanim rdečim mesom in tveganjem za raka ni očitna tako kot pri mesnih izdelkih. V naši prehrani je nepredelano rdeče meso tudi pomemben vir dobro razpoložljivega železa in nekaterih drugih mineralov in vitaminov.

Rdečemu mesu se nikakor ni treba odpovedati, priporočljivo ga je uživati nekajkrat tedensko. Predelano meso pa uživajte redkeje, v večji meri naj ga zamenja perutninsko meso, sveže rdeče meso, stročnice, jajca in ribe (tudi v konzervah).

 

Viri:

http://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2015/pdfs/pr240_E.pdf

http://www.who.int/features/qa/cancer-red-meat/en/

x