zdrav obrok z jabolkom

Energija

Človek za življenje oziroma za delovanje organizma potrebuje energijo, zagotavljanje zadostnih potreb po njej pa predstavlja enega glavnih namenov prehranjevanja. Tovrstne potrebe izhajajo iz osnovnih fizioloških funkcij organizma tako kot zagotavljanje potrebne toplote in ne nazadnje tudi fizične aktivnosti posameznika. Energijo, ki jo posameznik potrebuje za osnovno delovanje, imenujemo bazalni metabolizem (BMR = basal metabolic rate), ki pri običajni obremenitvi predstavlja večji del porabe energije. Bazalni metabolizem je odvisen od telesne mase posameznika, njegove višine, starosti in spola. Točno porabo energije za presnovo se določa s pomočjo kalorimetrije (nauk o merjenju toplote) ali posredno s porabo kisika posameznika, najpogosteje pa se uporablja neeksperimetalni izračun za bazalno presnovo (BP), izmed katerih je najpogosteje uporabljena Harris-Benedictova formula.

IZRAČUNAJTE SI SVOJO
DNEVNO POTREBO PO ENERGIJI

Izračun BP

Pri višini cm, telesni teži kg, letu rojstva in spolu potrebujete za normalno delovanje organizma najmanj           kcal na dan.

Dnevne potrebe po energiji za posameznika temeljijo na izračunu bazalne presnove in uporabe t. i. stopnje telesne aktivnosti posameznika (PAL = physical activity level). PAL nam določa, s kolikšnim faktorjem je treba pomnožiti bazalno presnovo, da dobimo predvideno dnevno porabo energije. Stopnja telesne aktivnosti posameznika je odvisna od njegovega življenjskega sloga (poklic, navade, telesna aktivnost …).

Izračun potrebne dnevne energije:

Pri BP kcal (izračunano zgoraj) in stopnji aktivnosti so vaše potrebe po energiji           kcal.

V kolikor boste zaužili več energije kot imate predvideno porabo boste pridobivali telesno težo, medtem ko bo zmanjšan vnos prispeval k zniževanju telesne teže. Več o spremembi telesne teže si preberite v člankih: Predebeli smo, ker jemo preveč, Izberite način kako shujšati in Hujšanje se ustavi. Na voljo imate tudi aplikacijo, ki vam glede na vaše potrebe naredi uravnotežen prehranski načrt, kjer lahko izberete tudi opcijo za izgubo telesne teže.

Orientacijske vrednosti za povprečen vnos energije (kcal) glede na starost in spol za ljudi s sedečo dejavnostjo ter zmerno športno aktivnostjo

Starost Spol
Mladostniki in odrasli Moški Ženske
15 do manj kot 19 let 2500 2000
19 do manj kot 25 let 2500 1900
25 do manj kot 51 let 2400 1900
51 do manj kot 65 let 2200 1800
65 let in starejši 2000 1600

Izračunajte si tudi svoj indeks telesne mase – ITM.