zdrav obrok z jabolkom

Prehranska vlaknina

Pod izrazom prehranska vlaknina so združene sestavine rastlinske hrane, ki jih telesu lastni encimi želodčno-črevesnega trakta ne razgradijo. Z izjemo lignina gre za neprebavljive ogljikove hidrate, kot so celuloza, hemiceluloza, pektin ipd. Upoštevati je treba tudi škrob, ki ga amilaze ne razcepijo (rezistentni škrob). V to skupino sodijo še neprebavljivi oligosaharidi, kot so oligofruktoze ali oligosaharidi iz družine rafinoze (rafinoza, stahioza, verbaskoza v stročnicah).

Prehranska vlaknina izpolnjuje celo vrsto pomembnih, deloma zelo različnih funkcij v prebavnem traktu in vpliva na presnovo. Bakterije v črevesju deloma razgradijo prehransko vlaknino v maščobne kisline s kratkimi verigami, te pa znižujejo pH vrednost vsebine črevesa in črevesni sluznici služijo kot hranljive snovi. V primeru absorpcije predstavljajo te maščobne kisline s kratkimi verigami dodatni vir energije z razpoložljivostjo okoli 8,4 KJ (2 kcal) na gram vlaknine.

Prehranska vlaknina naj bi zavirala nastanek cele vrste bolezni in funkcijskih motenj, med katerimi so najpomembnejše: zaprtost, divertikuloza debelega črevesa, rak na debelem črevesu, žolčni kamni, prekomerna telesna teža, povišan holesterol v krvi, sladkorna bolezen in arterioskleroza. Pri izbiri živil, bogatih s prehransko vlaknino, je treba upoštevati, da so učinki posameznih komponent prehranske vlaknine različni. Vir prehranske vlaknine naj bi zato bila polnovredna žita (pretežno netopni, bakterijsko malo razgradljivi polisaharidi), sadje, krompir in zelenjava (pretežno topni, bakterijsko razgradljivi polisaharidi). S tem se zagotavlja ugodna porazdelitev med topno in netopno prehransko vlaknino.

Možnost zmanjšane absorpcije večvalentnih ionov (kalcij magnezij, železo, cink) ima praktični pomen samo pri povečanem uživanju izolirane vlaknine (na primer otrobov iz terapevtskih razlogov). Neznatno zmanjšana stopnja absorpcije pri uživanju živil, bogatih z vlaknino, se več kot izravna z njihovo višjo vsebnostjo večvalentnih kationov.

Kot orientacijska vrednost za vnos prehranske vlaknine velja pri odraslih količina najmanj 30 gramov na dan.

Vsebnost prehranske vlaknine v nekaterih živilih

Živilo (100 g) Količina prehranske vlaknine (g)
Pšenični otrobi 45
Laneno seme 37
Oreščki 12-15
Rženi kosmiči 14
Artičoke 12
Pistacije 11
Jabolčni krhlji 11
Polnozrnati kruh 8
Enemon slim 12-14