zdrav obrok z jabolkom

Prehranska priporočila na hitro

Glede prehrane vsekakor velja, da so prehranske potrebe sladkornih bolnikov enake kot potrebe zdravih ljudi, zato prehranska priporočila slednjim veljajo tudi zanje. Toda občutljivost na prehranske napake oziroma odstopanja od uravnotežene prehrane in določenih prehranskih navodil je pri diabetikih veliko večja. Prehranska priporočila Svetovne zdravstvene organizacije (WHO 1990: Technical Report 797, in 2003: Technical Report 916) s ciljem preprečevanja bolezni ter ohranjanja zdravja in storilnosti prebivalstva, ki veljajo v zahodnem svetu, so naslednja:

1. Zauživanje energije naj zadošča za normalno otroško rast, za potrebe nosečnosti in dojenja, za delo in ustrezno fizično dejavnost ter za vzdrževanje primernih telesnih rezerv pri otrocih in odraslih. Pri odraslih je priporočljiv indeks telesne mase (ITM) 21 do 23 (ITM = telesna masa v kg, deljena s kvadratom telesne višine v metrih (ITM = kg : v2 Primer: ITM = 80:1,762 = 25,83).

2. Delež skupnih maščob v prehrani naj pokriva od 15 % do 30 % skupnih potreb po energiji, pri čemer pa naj posamezne maščobne kisline, ki sestavljajo maščobe in so bistvene za njihovo kakovost, pokrivajo naslednje deleže dnevnih energijskih potreb:

  • nasičene maščobne kisline manj kot 10 %;
  • večkrat nenasičene maščobne kisline od najmanj 6 %, da so potrebe po esencialnih (nujnih) maščobnih kislinah pokrite, in največ 10 %, da se potrebe po antioksidantih ne povečajo preveč;
  • v okviru nenasičenih maščobnih kislin naj bo n-6 maščobnih kislin do 8 % in n-3 od 1 % do 2 % energijskih potreb;
  • trans maščobne kisline (aterogene še bolj kot nasičene) so sprejemljive manj kot 1 %.

3. Ogljikovi hidrati so glavni vir energije, pokrivajo naj od 55 % do 75 % skupnih potreb po energiji;

  • prosti sladkorji, mišljeni so vsi mono in disaharidi, ki se v hrano dodajo pri industrijski proizvodnji ali pri kuhinjski pripravi hrane, pa tudi sladkorji, prisotni v medu, sirupih, sadnih sokovih.

4. Priporočen delež beljakovin za zdrave je od 10 % do 15 % skupne energije (cca 1 g/kg telesne teže).

5. Holesterola v hrani naj bo maj kot 300 mg/dan.

6. Dnevni vnos soli naj bo manjši kot 5 g/dan, oziroma 2 g natrija/dan.

7. Sadja in zelenjave je treba uživati najmanj 400 g/dan.

8. Skupne prehranske vlaknine iz hrane priporočajo smernice najmanj 25 g/dan, od tega neškrobnih polisaharidov najmanj 20 g/dan.