| Hujšanje

Ločevalna dieta ni ustrezen način prehranjevanja. Je sicer zelo priljubljena, vendar deluje le toliko časa, kolikor jo izvajate. Pri večini se po koncu diete pojavi tako imenovani učinek jojo. Preberite 5 glavnih razlogov, zakaj vam ločevalno dieto odsvetujemo.

Ločevalna dieta temelji na posebnem kombiniranju živil. To naj bi vplivalo na metabolizem in privedlo do izgube do 25 kg telesne teže v 90 dneh. Naj bi.

Živila pri ločevalni dieti so razdeljena v 5 skupin.

  1. Ogljikovi hidrati: kruh, testenine, proso, kosmiči, riž, krompir, sladkarije …
  2. Zelenjava in gobe: vse vrste zelenjave, tudi gobe in avokado …
  3. Beljakovine: meso, ribe, jajca, sir …
  4. Maščobe: sončnično olje, bučno olje, maslo … (rastlinski in živalski izvor)
  5. Sadje: vse vrste sadja (lokalno in eksotično)

Ogljikove hidrate kombiniramo z zelenjavo in manjšo količino maščob.
Beljakovine kombiniramo z zelenjavo in manjšo količino maščob.
Vse dneve dopoldan uživamo samo sadje in vodo.
Na sadni dan uživamo samo sadje in vodo.

1.dan beljakovinski dan
2.dan škrobni dan
3.dan ogljikohidratni dan
4.dan sadni dan

Ponovno začeti s prvim dnem.
Vsak 29. dan uživamo samo vodo.

 

5 razlogov, zakaj 90-dnevna ločevalna dieta ni zdrav način za izgubo teže

  1. Nasprotujoče trditve

Ločevalna dieta naj bi temeljila na ločenem uživanju beljakovin in ogljikovih hidratov. Ker pa uživamo kompleksna živila, je praktično nemogoče zagotoviti »beljakovinski« ali »ogljikohidratni« obrok. Jajca, meso, mleko so res viri beljakovin v prehrani. Pomemben, celo večinski delež beljakovin pa vnesete z ogljikohidratnimi živili.

  1. Znanstveno nepodprto

Definicija diete obljublja vpliv na delovanje metabolizma in povečanje trošenja energije, nima pa nobene znanstvene podpore za te trditve. V veliki študiji, objavljeni leta 2000, so strokovnjaki z Univerzitetnega kliničnega centra Geneva v Švici ugotavljali učinek kombiniranja živil na izgubo telesne teže. Primerjali so izgubo telesne teže pri ločevalni dieti in pri običajni prehrani z enako energijsko vrednostjo. Izguba telesne teže je bila v obeh skupinah udeležencev primerljiva.

Ločevalna dieta torej deluje samo zato, ker je energijsko omejena.

Poglejmo si to na primeru.

Mojca Novak

Teža: 70 kg

Višina: 165

Leto rojstva: 1980

ITM: 25,71

Sedeča dejavnost

Energijske potrebe za vzdrževanje telesne teže: 2066,5 kcal

Energijske potrebe za zdravo izgubo telesne teže: 1600 kcal

Ločevalno dieto smo vnesli v program. Iz spodnjega grafa je razvidno, da je energijski vnos pri ločevalni dieti zelo nizek; nižji od priporočenega za izgubo telesne teže.

 

Vnos energije pri ločevalni dieti

Vnos energije pri ločevalni dieti

Slika 1: Okvirna analiza ločevalne diete – vnos energije

  1. Učinek jo-jo

Prenizka energijska vrednost ločevalne diete vodi v (pre)hitro izgubo telesne teže.

Hitro hujšanje pa je žal povezano tudi z večjo izgubo mišične mase in posledično zelo hitrim pridobivanjem telesne teže po zaključku diete. Gre za tako imenovani učinek jo-jo. Telo se namreč na stradanje odziva tako, da zmanjša porabo energije. To pa najučinkoviteje stori tako, da zmanjša delež mišičevja, ki je največji porabnik energije, tudi takrat, ko mirujete.

Telo se na izgubo telesne teže odziva obrambno in si želi izgubljeno težo čim prej pridobiti nazaj. Običajno boste pridobili celo več teže, kot ste je imeli prej, saj se po prehitri izgubi telesne teže zmanjša delež mišičevja. To pomeni, da se boste po prekinitvi diete z enakim vnosom kalorij, kot ste ga imeli pred dieto, veliko hitreje zredili.

Hujšanje s hitrimi dietami je dolgoročno najbolj zanesljiv način za pridobivanje telesne teže. Še posebej so škodljive diete s prenizkim deležem beljakovin.

Jo-Jo učinek pri hitrem hujšanju

Jo-Jo učinek po ločevalni dieti

Slika 2: Hujšanje s hitrimi dietami je dolgoročno najbolj zanesljiv način za pridobivanje telesne teže.

  1. Pomanjkljiva vsebnost beljakovin

Da lahko telo vzdržuje in izgrajuje mišično maso, potrebuje beljakovine, ki jih mora biti dovolj tako po količini kot tudi po kakovosti. Kadar telesu primanjkuje beljakovin iz hrane, telo za svoje delovanje dobesedno »žre« beljakovine iz mišičja. Bolje je sploh ne hujšati, kot hujšati na račun mišične mase.

Beljakovine v ločevalni dieti

Vnos beljakovin pri ločevalni dieti

 Slika 3: Okvirna analiza ločevalne diete – vnos beljakovin

  1. Tveganje za pojav žolčnih kamnov

Morda poznate koga, ki je po hitri dieti končal na operaciji žolčnika. V resnici je pojav žolčnih kamnov zelo pogost pri tistih, ki se poslužujejo nizkoenergijskih diet z malo maščob. V obdobju 8–16 mesecev po začetku takšne diete razvije žolčne kamne vsak deseti dietnik! Zaradi manjšega vnosa holesterola se namreč poveča izločanje holesterola v telesu, zato se poveča tudi količina holesterola v žolčniku. Kadar se količina poveča nad neko mejo, se začno tvoriti žolčni kamni. K temu prispeva zmanjšano izločanje žolča, ki se izloča ob prisotnosti maščob v hrani.

Maščoba v obroku poveča izločanje žolča iz žolčnika, zato prehrana z 20–30 % energije iz maščobe varuje pred pojavom žolčnih kamnov. Zadovoljiv vnos maščob je potreben tudi zaradi pokrivanja potreb po esencialnih maščobnih kislinah (omega 3 in omega 6).

Vnos maščob pri ločevalni dieti je pri večini dni nezadosten, še posebej na sadni dan.

Torej, najboljši način izgube telesne teže je sprememba ustaljenih prehranjevalnih navad, vendar nikakor ne na hitro.