| Hujšanje

Saj veste tista, ki je šokirala zdravnike s strani dietetikov hollywoodskih zvezd in zagotavlja ‘šokantno učinkovit shujševalni program. V nadaljevanju bomo pregledali ali je mogoče shujšati z »čudežno tabletko« oziroma s prehranskimi dopolnili.

Hujšanje s pomočjo prehranskih dopolnil

Prejšnji članek smo začeli s trditvijo, da je izguba telesne teže mogoča le kadar je vnos energije (kcal) nižji od porabljene energije, kar zahteva nekaj časa, vloženega truda in vztrajnosti. Slednje lahko dosežemo z nižjim vnosom energije in telesno aktivnostjo. Privlačna se zdi misel, da bi morda lahko enako dosegli s tabletami ali kapsulami.

Prehranska dopolnila za hujšanje

Prehranska dopolnila za hujšanje v različnih oblikah

1. Povečanje stopnje presnove

V to skupino spadajo snovi kot je efedrin, sinefrin, kofein in nikotin. Prve tri so pogosta sestavina ‘fatburnerjev’. Efedrin poviša krvni tlak, pospeši srčni utrip in deluje termogeno (povečano sproščanje toplote in s tem poraba energije). Efedrin je učinkovit, a je zaradi številnih smrti kot posledic srčnega infarkta, aritmij in možganskih krvavitev, ki so bile posledice jemanja prepovedan. Sinefrin deluje na podoben način. Efedrin in sinefrin športne organizacije obravnavajo kot doping. Te preparate močno odsvetujemo.

Za kofein velja, da je uživanje za odrasle v odmerku do 400 mg (200 mg za nosečnice) dnevno varno. Ena espresso kava vsebuje približno 100 mg. Vir kofeina so tudi energijske pijače (običajno so sladkane in prispevajo k vnosu energije), čaj in nekatere sladke pijače (Coca Cola). Kofein rahlo poveča presnovo in povzroči sproščanje maščobnih kislin v kri. Kofein poveča razpoložljivost energije z lipolizo maščob in poveča porabo energije tako, da rahlo pospeši presnovo. Lipoliza maščob (razgradnja maščob in sproščanje v krvni obtok) povzročena s kofeinom, ki maščobe ‘naredi’ dostopne kot vir energije, sama po sebi ne povzroči izgube telesne teže. Ta učinek je bistveno večji in v kombinaciji s telesno vadbo malo poveča porabo energije. Brez telesne aktivnosti je učinek kofeina zelo minimalen in ne povzroča izgube telesne teže.

Zmeren vnos kave (približno 3 kave dnevno) in zelenega ali črnega čaja (skodelica 250 ml vsebuje približno 50 mg kofeina) je tudi sicer za zdravje neškodljiv in celo koristen, saj kava in pravi čaj vsebujejo številne polifenole z antioksidativnim delovanjem.

Uživanje koncentriranih polifenolov iz kave (dopolnila z »zeleno kavo«) ali čaja v obliki tablet pa nima posebnega smisla. Po uživanju visokih odmerkov izoliranih epikatehinov iz zelenega čaja pa so se pojavili tudi škodljivi učinki na jetra. Pri pitju čaja se tovrstni učinki ne pojavljajo. Prehranska dopolnila s kofeinom uživajte zmerno, po natančni preučitvi vsebnosti kofeina na posamezno enoto, saj je pri tabletah in kapsulah večja možnost za previsok vnos kofeina, kar pa zdravju NE koristi.

Znano je tudi, da večina kadilcev po opustitvi kajenja pridobi telesno težo. Kajenje namreč poveča porabo energije za okoli 10 % ob tem pa še zmanjša občutek lakote. Pomembno je seveda omeniti, da je 4-5 kg povišanja telesne teže (toliko v povprečju pridobijo ljudje po opustitvi kajenja) za zdravje mnogo manj škodljivo kot kajenje.

Green coffee bean with leaf isolated on white background.

Zaključek: Potencialno nevarni izdelki. Razen običajnega vnosa kave in čaja se izdelkom iz te skupine izogibajte. Prehranska dopolnila s kofeinom uživajte preudarno.

2. Povečevanje sitosti in zaviranje apetita

Običajno gre za dodatke, ki vsebujejo topno prehransko vlaknino. Lahko so v obliki tablet, praškov, kapsul ali pa je prehranska vlaknina dodana živilom. Gre za več vrst prehranske vlaknine in sicer za pektin, guar gumi (prehranska vlaknina iz stročnice guar), glukomanan in psillium (ovojnice semen indijskega trpotca). V stiku z vodo tvorijo goste gele, tako da, če se uživajo v bližini obroka podaljšajo praznjenje želodca in upočasnijo hitrost absorpcije ogljikovih hidratov (znižajo glikemični indeks hrane). Poleg tega imajo tudi ugoden učinek na črevesno mikrobioto (bakterije in glive v našem prebavnem traktu). Tovrstni dodatki imajo lahko koristen učinek na občutek sitosti. Tudi iz tega vidika imajo izdelki Enemon slim in Enemon diabetes dodano topno prehransko vlaknino pektin (izvira iz citrusov).

Pri izdelkih v obliki kapsul in tablet je potrebno paziti, da se uživajo z dovoljšnjo količino vode ter, da jih ne uživajo osebe, ki imajo težave s požiranjem. Praški in tablete se lahko nalepijo na sluznico žrela in povzročijo zadušitev. Izdelke v obliki prahu pa je potrebno pripraviti s priporočeno količino vode.

Zaključek: Višji vnos vlaknine lahko pomaga pri kontroli telesne teže.

Čim večji delež prehranske vlaknine poskušajte zaužiti iz živil, bodisi z zelenjavo, sadjem, polnozrnatimi žiti ali sestavljenimi živili, ki imajo dodano prehransko vlaknino. Ti viri naj imajo prednost pred izoliranimi viri, saj poleg vlaknine vsebujejo tudi druge hranilne snovi.

3. Preprečevanje absorpcije maščob in ogljikovih hidratov

Obstajajo izdelki, ki zavirajo absorpcijo maščob ali ogljikovih hidratov; takoimenovani »fat blockerji« in »carb blockerji«. Običajno gre za snovi, ki zavirajo delovanje prebavnih encimov ali pa nase vežejo maščobo, ki se nato izloči z blatom. Težava teh izdelkov je, da neprebavljeni ogljikovi hidrati povzročajo napenjanje, neprebavljena maščoba pa drisko. Izdelki, ki zmanjšajo absorpcijo maščobe močno zmanjšajo tudi absorpcijo v maščobi topnih vitaminov: A, D, E in K. Ali so tovrstni izdelki primerni kot dolgoročna rešitev za izgubo in vzdrževanje telesne teže? Potencialna izguba teže na račun slabe preskrbe z vitamini za zdravje zagotovo ni koristna. Tovrstni izdelki ne spreminjajo življenjskih navad in ne prispevajo k bolj zdravemu prehranjevanju, zato niso ustrezna rešitev.

prehranska dopolnila za hujšanje

Priporočilo: Izogibajte se izdelkov iz te skupine.

4. Povečevanje izločanja vode

Zelišča in tudi zdravila (diuretiki), ki odvajajo vodo iz telesa povzročijo izgubo teže, vendar na račun izgubljene vode. Takšni izdelki ne prinašajo nikakršne prednosti, lahko pa so nevarni. Žal se jih poslužujejo športniki, ki tekmujejo v kategorijah in želijo hitro izgubiti težo pred tekmovanji.

Zaključek: neučinkoviti, potencialno nevarni izdelki.

5. Vpliv na presnovo

Prehranska dopolnila s kromom, ginsengom, L-karnitinom in podobne snovi, ki naj bi vplivale na presnovo in tako posredno na izgubo telesne teže nimajo dokazanega učinka.

Zaključek: neučinkoviti izdelki.

6. Rastlinski izvlečki in ‘revolucionarni’ izdelki (Garcinia cambogia, zelena kava, malinovi ketoni, itd.)

Vsakih nekaj mesecev se pojavi nov, revolucionarni izdelek za hujšanje. Skupno jim je običajno to, da je spletna stran na voljo v večih jezikih, le da imajo »strokovnjaki« in zadovoljni kupci slovenska imena. V preteklih letih sta bila dva takšna izdelka Garcinia cambogia in ekstrakt zelene kave. Stvar se je začela v ZDA z znanstveno nepotrjenimi trditvami slavnega zdravnika, kardiologa Dr. Oz-a (»Dr. Oz show«), ki je vsakič sprožil plaz prodaje teh izdelkov, ki je prišel tudi k nam. Oglejte si novico o tem v angleškem jeziku.

Noben od teh dodatkov ni dokazano učinkovit. Predlagamo ogled prispevka iz oddaje Epilog na POP TV

Hujšanje z garcinia cambogia

‘Magična’ Garcinia Cambodia

Zaključek: neučinkoviti, zavajujoči in potencialno nevarni izdelki

 

V razmislek

Kateri način izgube teže boste izbrali je seveda na vas. Učinkoviti načini izgube teže niso tisti, ki obljubljajo takojšnjo hitro izgubo teže ampak tisti, ki spodbujajo zdravo prehranjevanje, gibanje in niso kratkotrajna dieta ampak postanejo način življenja. Težo pridobivamo skozi leta in desetletja življenja. Če želimo težo izgubiti trajno moramo tudi izgubljati težo postopoma. Verjamemo, da vam bodo izdelki Enemon Slim na zdrav način pomagali pri doseganju vaših dolgoročnih ciljev, če se za ta način odločite.

Da vaši dobri nameni ne bodo ostali samo želje pa si postavite ‘pametne’ cilje.

 

Viri:

EFSA. Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to pectins and reduction of post-prandial glycaemic responses ( ID 786 ), maintenance of normal blood cholesterol concentrations ( ID 818 ) and increase in satiety leading to a reduction in. EFSA J. 2010;8(1924):1–17.

Working E, On G. Advice on the EFSA guidance document for the safety assessment of botanicals and botanical preparations intended for use as food supplements , based on real case studies 1. 2009;7(9):1–104.

Vičič V, Pandel Mikuš R. Učinki pravega čaja na srčno-žilni sistem. Dietetikus. 2013;15(2):14–8.

Vičič V. Učinki naravnih poživil. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Biotehniška fakulteta;2012.

EFSA. Scientific Opinion on Dietary Reference Values for chromium. EFSA J. 2014;12(10):25.

Johnson IT. Dietary fiber. In: Erdman  Jr. JW, MacDonald I, Zeisel SH, editors. Present knowledge in nutrition 10th ed. Oxford : Wiley-Blackwell; 2012. p. 1305.