| Prehranjevanje

Vitamin A je prvi vitamin, ki so ga »odkrili« leta 1913. Zato so ga tudi poimenovali s prvo črko abecede. Nato je minilo kar sedemnajst let, preden so določili kemično zgradbo vitamina A in bolje razumeli njegovo vlogo v človeškem organizmu.
Na začetku prejšnjega stoletja so vedeli, da ima vitamin A pomembno vlogo pri rasti otrok in njihovi odpornosti na nalezljive bolezni. Olje, pridobljeno iz jeter trske (ribe), je bilo takrat pomemben vir vitamina A in nepogrešljiv prehranski dodatek v otroški dobi. Vitamin A sicer sodi v skupino v maščobi topnih vitaminov.

trska za vitamin A

Kje se nahaja?

V telesu je vitamin A prisoten v različnih oblikah: kot retinol, retinal (v mrežnici), retinska kislina (v kosteh in sluznici) ter kot retinil palmitat, ki se nahaja v jetrih kot rezerva vitamina A. Prvič so vitamin A odkrili v mrežnici (retini), od koder izhaja ime oblike, dostopne organizmu.
Telo lahko izkorišča vitamin A neposredno iz živil živalskega izvora, kjer se že nahaja v obliki retinola. To so jetra, meso, ribe, polnomastno mleko, maslo, jajca, siri itd.

Telo pa lahko tvori vitamin A iz nekaterih karotenoidov, ki se nahajajo v rastlinah. Med njimi je najbolj pomemben beta karoten, saj je pretvorba v vitamin A pri beta karotenu najbolj učinkovita. Beta karoten se nahaja v določenih vrstah sadja in zelenjave: korenje, marelice, mango, temno zelena zelenjava, sladki krompir…

Beta karoten

Beta karoten se uporablja kot prehranski dodatek in barvilo, je močan antioksidant in ščiti pred nekaterimi oblikami raka. Najnovejše raziskave pa nakazujejo, da beta karoten upočasnjuje pojav kognitivnih motenj pri starostnikih.

Vitamin A in beta karoten

Za optimalno absorpcijo beta karotena iz živil rastlinskega izvora pa je potrebna prisotnost maščobe. Če boste spili korenčkov ali marelični sok ali pojedli samo korenje, bo vaše telo izkoristilo le zelo majhno količino beta karotena. Povsem drugačen izkoristek bo, če boste v sok dodali nekaj kapljic na primer oljčnega olja ali k zelenjavnem oziroma sadnem prigrizku nekaj oreščkov. Absorpcija karotenoidov tudi ni enaka pri vseh ljudeh. Nanjo vplivajo številni dejavniki, med njimi najbolj prehranski status in dednost.

za boljšo absorpcijo vitamina A

Pomen vitamina A

Vitamin A igra pomembno vlogo pri vidu, predvsem pri prilagajanju očesa na temo. Prav tako je pomemben pri razvoju kosti, pri reprodukcijskih funkcijah in imunskem sistemu. Vpliva na zdravje kože in sluznice, ki predstavljata prvo obrambo telesa pred bakterijami in virusi.
Vitamin A je nujno potreben za diferenciacijo in rast celic, saj je bistven za sintezo določenih beljakovin. Tudi pri absorpciji železa ima vitamin A pomembno vlogo in videti je, da je tudi pomemben pri odzivu telesa na različna vnetja.
Za optimalno presnovo vitamina A pa je potrebno poskrbeti za zadosten vnos beljakovin in cinka.

Več o vitaminih, tistih topnih v maščobi in tistih v vodiMayo Clinic o vitaminu A