| Prehranjevanje

Ste preveč zaposleni in zato ne zajtrkujete? Želite shujšati, ste na dieti in zato ne jeste vseh obrokov? Nikar na počnite tega! Raje začnite svoj jutranji ritual z dobrim in okusnim obrokom. Tako kot to počnejo naši prvaki Iztok Čop, Mitja Petkovšek, Petra Majdič in drugi.

Kadar nočnemu počitku sledi uravnotežen zajtrk, sestavljen iz živil, bogatih z ogljikovimi hidrati (npr. musli), in vira beljakovin (npr. iz mleka), telo dobi energijo, ki je potrebna za gibanje in mentalno delo. Kdor poje uravnotežen zajtrk, ima preko dneva višji nivo energije in je bistveno manj lačen kot nekdo, ki do kosila pije samo kavo. Pri zajtrku je dobro, da ne pozabimo na sadje ali zelenjavo – le tako bo zajtrk pravilno uravnotežen.

Zajtrk je tudi pogoj za dober trening. Ogljikovi hidrati omogočajo hitro napolnitev zalog glikogena (zaloga hitre energije v mišicah in jetrih). S polnimi zalogami boste imeli več energije in boste hitrejši. Zato tudi zajtrki uspešnih športnikov vsebujejo bogato količino ogljikovih hidratov (žita, marmelada, banane) v kombinaciji z virom beljakovin (jajca, mleko, meso, oreščki in semena) ter sadje ali zelenjavo.

Ali je vse to res, smo preverili pri naših športnih junakih.

  1. Iztok Čop, veslač, olimpijski zmagovalec in svetovni prvak

»Brez zajtrka praktično ne morem začeti dneva. Večinoma jem kruh z domačim maslom in medom, občasno z marmelado in (obilno) skodelico bele kave ali (domačega) mleka. Poleg tega, da so taki zajtrki od malih nog po mojem okusu, so v času športne kariere predstavljali tudi primeren energijski vnos za trening ali tekmo, ki sta sledila kmalu po obedu. Hkrati je tudi hitro pripravljen, kar tudi ni nepomembno. V času bivanja v hotelih pa me, če dnevni režim to dopušča, vseeno premamijo tudi druge dobrote, ki so na voljo. Takrat si vzamem čas za počasno in daljše uživanje ob zajtrku.«

Zajtrk šampiona Iztoka Čopa

 

  1. Mitja Petkovšek, eden najuspešnejših slovenskih orodnih telovadcev, večkratni svetovni in evropski prvak

»Telovadci se ne ukvarjamo pretirano oziroma se ne obremenjujemo preveč s prehrano, tako kot je to pogosto pri nekaterih (bolj aerobnih) športih. Na srečo se v gimnastiki še vedno da dosegati vrhunske rezultate z “mamino joto in ričetom”. Seveda pa se trudimo držati smernic zdrave prehrane! Poleg tega nisem ravno jutranji tip prehranjevalca, lačen postanem šele malo pred poldnevom. Ker pa se zavedam pomembnosti kakovostnega zajtrka, se zjutraj potrudim pojesti kaj “polnovrednega”. Tako mi na primer pred kavico zadišita banana in kefir, malo kasneje si odrežem kos polnozrnatega črnega kruha, ki ga namažem z maslom in medom, na poti na trening pa pohrustam še eno jabolko.«

Zajtrk šampiona Mitje Petkovška

 

  1. Petra Majdič, najuspešnejša slovenska smučarska tekačica na smučeh, dobitnica olimpijske medalje in večkratna zmagovalka svetovnega pokala

»Zajtrk mi osebno veliko pomeni, saj predstavlja del dneva, ko si vzamem čas zase. Je pomemben dnevni ritual in lep začetek dneva. Sploh v zadnjih letih, ko si za zajtrk res vzamem čas, če je le možno. Običajno jem kruh z maslom in domačo marmelado ter popijem kavo z mrzlim mlekom in čaj. Večkrat jem tudi kruh s sirovim namazom in svežo salamo. Kadar mi zadišijo kosmiči, jih zmešam z jogurtom in koščki banane.«

 Zajtrk šampionke Petre Majdič

 

  1. Katarina Venturini, večkratna svetovna prvakinja v latinskoameriških in standardnih plesih, trenerka standardnih in latinskoameriških plesov

»Kot profesionalna športnica sem začela dan s kozarcem tople vode, žličko medu in žličko kisa. Potem sem pol ure telovadila in šele nato zajtrkovala. Najraje sem imela ovsene ali riževe kosmiče, ki sem jih večer prej namočila v toplo vodo. Kosmičem sem dodala riževo mleko, suho sadje, rozine, brusnice in oreščke. Obvezno sem zajtrk dopolnila s sezonskim sadjem, jabolki, pomarančami ali bananami, zelo rada pa imam tudi domače grozdje. Potem sem na trening obvezno vzela s seboj kos polnozrnatega kruha, najraje ajdovega, oreščke in kakšno energijsko ploščico.«

 Zajtrk plesalke Katarine Venturini

 

  1. Tina Trstenjak, judoistka, svetovna prvakinja v kategoriji do 63 kilogramov

»Vedno se držim načela, da jem, kar moje telo v tistem trenutku potrebuje, in ne uživam nobenih prehranskih dodatkov. Če si zaželim domača jajca, pojem od tri do štiri. Če mi zadišijo ovseni kosmiči, jih pojem skupaj s pomarančami in domačim sezonskim sadjem. Imam srečo, da zaradi napornih treningov ‘pokurim’ prav vse, zato se nič ne   zadržujem in kar najdem v domačem hladilniku in pritegne moj pogled, zjutraj z veseljem pojem. Zraven popijem pol litra čaja in si privoščim tudi kavo. Ker živim doma s starši, mi najbolj tekne mamina domača hrana, ki napolni moje telo z vso potrebno energijo, ki jo potrebujem za naporne treninge. In kar je še najboljše, če si zaželim čokolado, lahko pojem kar celo tablico!«

Zajtrk šampionke Tine Trstenjak

 

  1. Urban Praprotnik, tekaški trener

»Vsak obrok je na svoj način pomemben. Za zajtrk po navadi jemo sadno-zelenjavno mešanico, v kateri so poleg različnega sezonskega, in če se le da, domačega sadja še laneno in sezamovo seme, zmleto polnozrnato proso in konopljina semena. Notri je vmešano tudi nekaj zelenjave, na primer surova rdeča pesa in listi zelenih rastlin. Zraven pojemo še namočene ovsene kosmiče ali pa na hitro skuhano kašo iz prosa, ajde, amaranta, kvinoje, koruze ali kamuta. Med njih žena vmeša še kakšne sončnice, bučnice, kokos, cimet, kakav in veliko ljubezni.«

Zajtrk tekaškega trenerja Urbana Praprotnika

 

  1. Nika Dodig, inštruktorica skupinskih vadb, lastnica vadbe Body lift by Nika

»Za zajtrk pri meni nikoli ne manjka zdrav zelenjavno-sadni smuti. Pripravljen je iz špinače, brokolija, korenčka, jabolka, pomaranče in banane. Dodam še sončnična in lanena semena ter včasih dve žlici skute. Poleg vseh dnevno potrebnih vitaminov me tovrsten zajtrk napolni z energijo, ki jo potrebujem skozi dan, ki se že zjutraj začne aktivno.«