| Zdravo življenje

S pomladjo pridejo praviloma lepi dnevi in z njimi povečana želja po gibanju na prostem. Nekateri se odločijo za manj zahtevno rekreacijo, drugi pa za bolj zahtevne športne aktivnosti. Med slednjimi so tudi takšni, ki se pripravljajo na večje športne »zalogaje«, kot so različni organizirani teki in maratoni. V takšnem primeru pa prej ali slej pride do vprašanja, kako se prehranjevati, da bo telo kar se da primerno pripravljeno za športne izzive.

Belgijska maratonka Renata Rehor, avtorica knjige Food2Run in številnih člankov o prehranjevanju tekačev, meni, da prehrana vseh, ki se želijo resno ukvarjati s športom, temelji na štirih stebrih, ki se dopolnjujejo in združujejo ter zagotavljajo optimalno oskrbljenost organizma s potrebnimi hranilnimi snovmi. Svojo teorijo je preverjala kar sproti, na lastnem telesu in lastnih dosežkih.

Prvi steber – energija

Kdaj in koliko je potrebno jesti, da bi ohranili najboljšo kondicijo med treningom in samim tekom oziroma maratonom? Renata je ugotovila, da uravnavanje zaužite energije pomembno vpliva na učinkovitost treningov in na tekmovalne rezultate. Ne glede na uro treninga, tri do štiri ure prej zaužije obrok – müesli ali pretežno zelenjavni krožnik, ki vsebuje tudi stročnice. Če ima v načrtu večerni trening okoli sedmih zvečer, bo jedla med tretjo in četrto uro popoldan. Renata ugotavlja, da veliko tekačev zanemarja redno preskrbo telesa s potrebno energijo, predvsem pred in med večernimi treningi. Nekateri »pozabijo« jesti dovolj zgodaj pred tekom in nato tečejo s polnim želodcem, drugi pa se raje odločijo, da popoldan pred treningom sploh ne bodo jedli, posledica pa je pomanjkanje energije za tek.

 

Drugi steber – jesti za ohranjanje zdravja

Po vstopu v svet tekačev je Renata ugotovila, da so pri njih vnetja in poškodbe tako rekoč stalno prisotni. Prehladi, bronhitisi in razna vnetja so bili med tekači sprejeti kot nekaj povsem običajnega, normalnega. Ko je Renata začela s preučevanjem znanstvene literature o prehrani za športnike, je ugotovila, da gre dejansko za pripravo hrane, ki je naravna in zdrava. Tek in vedno večje obremenitve telesa zaradi želje po doseganju vedno boljših rezultatov, teden za tednom, povzročajo stres, ki postopoma oslabi imunski sistem. Prehrana bi morala poskrbeti za dodatno podporo imunskega sistema. Sam tek ne more nadomestiti zdravo prehrano, obratno pa zdrava prehrana lahko bistveno pomaga pri športni dejavnosti in napredku.

 

Tretji steber – regeneracija po teku

Z večjo intenzivnostjo treningov in boljšimi tekmovalnimi rezultati se povečuje pomen pravilne regeneracije oz. mišične obnove po teku. Vsak večji telesni napor vpliva na presnovo. Po napornemu treningu ali tekmovanju prihaja do t.i. presnovnega okna, ko je presnova zaužitih hranilnih snovi pospešena in bolj učinkovita kot sicer. Raven hormonov po ekstremnih naporih pade, v mišicah so se nakopičili neželeni stranski proizvodi mišične presnove, raven glikogena je izjemno nizka, telo pa je uporabilo razpoložljive beljakovine za tvorbo energije. V takšnih razmerah telo zazna grožnjo in sproži vse možne anabolne procese (procese izgradnje), da bi popravilo »škodo«, ki jo je povzročil izreden telesni napor. V tem času, ki traja do tri ure, vendar najbolj intenzivno prvih 30 do 60 minut po prenehanju napora, telo vse zaužite hranilne snovi uporabi za obnovo tkiv. Zato je pomemben vnos beljakovin čim prej po treningih oziroma tekmovanjih, s čimer se katabolni procesi (procesi razgradnje) preusmerijo v anabolne.

Četrti steber – vzdrževanje telesne teže

Renata je ugotovila, da je bila skrb za ohranjanje primerne telesne teže po vzpostavitvi prvih treh stebrov, odveč. Ob hrani, ki je zagotavljala optimalni vnos energije za treninge in ohranjanju imunskega sistema ter ob pravilni regeneraciji, se s telesno težo sploh ni bilo potrebno ukvarjati. »Telo bo samo uravnavalo svojo težo, če ga bomo pravilno prehranjevali in primerno obremenjevali. V primeru, da vseeno želite zmanjšati svojo težo, pa postopoma zmanjšujte zaužito količino kalorij in povečajte napor, s katerim boste kalorije porabili. Seveda je potrebno oboje izpeljati postopno. Telo ne mara velikih in hitrih sprememb«, poudarja Renata.

 

Enemon – podpora vsem štirim stebrom

Če še enkrat preletimo štiri Renatine stebre prehrane, primerne za tekače, lahko ugotovimo, da si pri vseh lahko pomembno pomagamo z nadomestnimi obroki Enemon in Enemon ploščicami. Z vključevanjem Enemon Slim&Fit kaš v dnevne jedilnike, tudi pred telesnim naporom boste poskrbeli za prvi, drugi in četrti steber. Podpora tretjemu stebru pa so Enemon Slim&Fit shake-i in ploščice!

uravnotežen proteinski šejk
x