| Prehranjevanje

Naši predniki so pred več sto oziroma več tisoč leti imeli povsem drugačen odnos do hrane. Kot lovci in nabiralci so jedli tisto, kar so ulovili oziroma nabrali. Jedli so takrat, ko so imeli hrano. Postopoma so začeli hrano konzervirati; vrsta in količina hrane sta bili odvisni od letnega časa, vremena in starosti.

Dobra kondicija za preživetje

Ko je prišla doba načrtnega pridelovanja kmetijskih kultur in reje domačih živali, so se naši predniki prehranjevali tako, da so ohranjali takšno telesno kondicijo, ki jim je omogočala opravljanje običajnih del in pobeg, če je bilo potrebno. Pretirana suhost oziroma odsotnost mišične mase, kakor tudi prevelika telesna masa sta bili lahko dobesedno usodni.

Hrana kot statusni simbol

Danes ne jemo samo takrat, ko smo lačni in toliko, kolikor potrebujemo. Hrana je v življenju posameznika in družbe v celoti dobila nov pomen – lahko je prestiž, tolažba, razlog za druženje… Mnogim je kakovostna hrana na žalost vedno bolj nedosegljiva in blagovne znamke hrane so pogosto kazalec splošne blaginje posameznika in družine. Hrana je tako dobila pomen, ki ji dejansko ne pritiče, hladilniki, ki jih uspešno prodajajo, pa so vedno večji. Verjetno otroci ne tekmujejo več v tem, »kdo ima najmočnejšega očeta«, ampak »kdo ima največji hladilnik?«

Naj bi jedli le toliko kolikor potrebujemo in kadar potrebujemo

Danes beljakovine, jutri maščobe, pojutrišnjim … ?

Ob vsem tem pa je vedno več »resnic« o zdravem prehranjevanju, ki vedno vsaj delno, če ne v celoti, povozijo prejšnja navodila za pravilno prehranjevanje. Enkrat je v hladilniku polno različnih mlečnih nadomestkov iz celega sveta, drugič sadje – po možnosti ekzotično, tretjič samo meso in mesni izdelki, nato zelenjava … V omarah se menjavajo različna olja, čudežne začimbe in zelišča, beljakovinska super-dopolnila … Učinek pa je podoben, če ne celo enak.

Osnove so povsem preproste

Osnove pravilnega prehranjevanja so precej preproste. Najprej bi se morali vrniti k načelom naših prednikov in bi jedli le toliko, kolikor potrebujemo in kadar potrebujemo. Potrebe po beljakovinah, energiji, prehranskih vlakninah, maščobah, ogljikovih hidratih ter mineralih in vitaminih so različne v različnih življenjskih obdobjih, na njih vplivajo starost, telesna aktivnost in nekatere zunanje okoliščine. Sodeč po novejših znanstvenih ugotovitvah na izkoristek zaužitih hranilnih snovi vpliva tudi genska zasnova, na kar žal nimamo vpliva. Zato je toliko bolj pomembno, da naredimo največ, kar lahko. To pa je, da jemo to, kar potrebujemo in toliko, kolikor potrebujemo. Za začetek pridobite prehranski načrt na enemonovi spletni strani (https://enemon.si/prehranski-nacrt/)

Enostavno in učinkovito

Ko boste vedeli, kakšne so vaše dnevne potrebe po osnovnih hranilnih snoveh, se odločite za poenostavitev poti do cilja: eden ali dva obroka zamenjajte s Slim&Fit kašami ali shakei. Tako boste lahko na podlagi preglednice hranilnih vrednosti hitro izračunali, koliko energije, beljakovin, maščob, vlaknin in ogljikovih hidratov ste vnesli z enim ali dvema enemon nadomestnima obrokoma in koliko jih še morate z zdravimi in skrbno izbranimi živili. Seveda pa je tudi tako skrbno načrtovano prehrano nujno dopolniti z redno telesno aktivnostjo!

x