| Prehranjevanje

Odgovor na vprašanje, ali železa zaužijemo dovolj ni enostaven. Odvisen je od potreb in prehrane posameznika.

Železo ima v človeškem telesu številne vloge

V rdečih krvničkah ima kot sestavina hemoglobina vlogo vezave kisika, kar omogoča transport kisika po krvi. Železo kot del hemoglobina daje krvi rdečo barvo. Kadar celice ne dobijo dovolj kisika ne morejo normalno delovati, to pa se kaže z utrujenostjo, šibkostjo, kratko sapo, slabšimi umskimi sposobnostmi in slabšo delovno in fizično sposobnostjo. Iz tega izhaja, da pomanjkanje resno vpliva na delovanje telesa.

Tired Couple Relaxing On Sofa In New Home

Utrujenost in zmanjšana odpornost zaradi pomanjkanja železa

Železo je tudi pomembno za delovanje celic imunskega sistema,

saj je del snovi s katerimi celice imunskega sistema uničujejo tujke. Sestavlja tudi encime, ki sodelujejo pri tvorbi številnih snovi v telesu, med drugim tudi ščitničnih hormonov. Ena izmed teh snovi je tudi kolagen. Torej če je oseba slabo preskrbljena z železom se bo to med drugim negativno odražalo tudi na koži in laseh. Brez zadostne oskrbe z železom tudi dodajanje prehranskih dopolnil s »kolagenom« ne bo pomagalo. Kolagen je nekoliko bolj tržno poimenovanje želatine, torej proizvoda iz svinjskih ali govejih vezivnih tkiv (koža, kosti in hrustanci). Delovanje je vprašljivo.

Vnos železa je pogosto problematičen pri najstnikih in ženskah v rodnem obdobju. Vzrok je v večjih potrebah. Pri najstnikih zaradi rasti, pri ženskah pa prihaja do izgub železa z menstrualno krvavitvijo, po drugi strani pa ženske zaradi manjše postave potrebujejo manj hrane, posledično s hrano tudi vnesejo manj železa. Ženska stara 18-51 let potrebuje 15 mg železa dnevno, nosečnica pa 30 mg železa dnevno. Enako star moški pa potrebuje samo 10 mg železa dnevno. Pri moških je pomanjkanje železa redko.

Pomanjkanje železa nakazuje na z železom nezadostno prehrano ali izgube železa s krvjo, na primer z majhnimi krvavitvami v črevesu. Zato pri zgoraj navedenih težavah priporočamo kontrolo pri zdravniku.

Hrana bogata z železom

V kolikor želite vnos železa povečati s hrano, pri železu to ni tako enostavno. Poleg same vsebnosti železa je pomembno tudi to kako učinkovito lahko to železo izkoristimo. Meso samo po sebi ne vsebuje dosti železa je pa to železo zelo dobro izkoristljivo, saj se nahaja ravno v takšni obliki kot v rdečih krvničkah. Tudi uživanje mesa ali rib skupaj z rastlinskimi živili poveča izkoristek železa tudi v teh. Vegeterianci, ki ne uživajo mesa lahko izkoristek železa izboljšajo z dodatkom limone ali limete jedem. Vitamin C namreč spremeni železo v obliko, ki je bolje izkoristljiva. V kolikor s hrano ne uspemo vnesti dovolj železa se lahko poslužimo tudi prehranskih dopolnil ali še bolje obogatenih živil. Primer takšnega živila je Enemon slim. Te podatke najdete na tabeli hranilnih vrednosti.

V spodnji tabeli smo pripravili tabelo z vsebnostjo železa v nekaterih izbranih živilih. Očitno rdeča pesa in rdeče vino le ne vsebujejo toliko železa kot nekateri mislijo… Koliko rdečega vina bi morali popiti za pokritje vaših potreb po železu?

Tabela 1: Vsebnost železa v izbranih živilih 

tabela_železo

Živila bogata z železom

 

Vir: www.opkp.si in druge baze podatkov

x