| Zanimivosti, Zdravo življenje

Vsi si želimo narediti spremembo na bolje. Nekaterim uspe takoj, drugim malo kasneje, nekaterim žal nikoli. Sprememba življenjskega sloga je lahko uspešna, ko ste dosegli neko stopnjo zavedanja in ste nanjo pripravljeni.

Sprememba življenjskih navad in življenjskega sloga

Eden izmed pomembnih prispevkov k psihologiji v prejšnjem stoletju je bila knjiga Trajna sprememba ‘Changing for good’ napisana s strani avtorjev James Prochaska, Ph.D., John Norcross, Ph.D., and Carlo DiClemente, Ph.D.. Njihova ugotovitev je bila, da proces spremembe obsega 6 glavnih faz: pred kontemplacija, kontemplacija, priprava, akcija, vzdrževanje, recikliranje in terminacija. Pa naredimo kratek sprehod čez omenjene faze.

očitna sprememba

 

  1. Pred kontemplacija:

To je faza v kateri še ne vemo, da se moramo spremeniti in je tudi lahko faza kjer ne verjamemo, da se lahko uspešno spremenimo in se odločimo temu izogniti.

Na primeru zdravega življenja: Zdravnik želi, da se redno in uravnoteženo prehranjujemo ter da imamo vsaj 3x tedensko neke vrste telesno aktivnost več kot pol ure. Vi pravite: ‘Jaz jem tako in se ne gibam dovolj že leta. Naj to govori komu drugemu, ki mu bo zaleglo.’

Lahko pa pride čas, ko začnemo razmišljati glede potrebe po spremembi. Na primer vidimo, da prijatelji vsak dan zdravo zajtrkujejo, se redno ukvarjajo s športom in imajo veliko energije. Ali pa odkrijemo čisto naključno, ko gremo skupaj s prijatelji na bližnji vrh ali morje plavat, da smo se kljub utrujenosti izredno dobro počutili in da nam telesna aktivnost pomaga k boljšemu počutju.

  1. Kontemplacija:

Z učenjem in zavedanjem se premaknemo v naslednjo fazo procesa spremembe imenovano kontemplacija. To je faza kjer sta učenje in izobraževanje pomembna. Naučimo se in se začnemo zavedati, da moramo nekaj spremeniti. Predstavljamo si in vizualiziramo sebe s spremembo. Je čas vaje znotraj naših misli. Postanemo bolj sprejemljivi do drugih mnenj, akcij in dejanj o tematiki.

Na primeru zdravega življenja: Vi pravite: ‘Zdravnik ima mogoče res prav! Vidim, da se veliko veselih ljudi stalno giba in druži. Nekateri jedo celo več kot 6x na dan pa so še zmeraj vitki in srečni. Rad bi poskusil.’

V tej fazi se ljudje, ki so uspešni v procesu spremembe naučijo, da se za vsako spremembo lahko zgodi trenuten ‘padec’ ali upočasnitev sprememb. V napredku bodo prisotni zastoji. Lahko se boste počutili zmatrane, lačne, skratka neprijetno, ker bo drugače kot prej. Preprosta sprememba v življenju ne pomeni, da se boste takoj počutili bolje. Faza kontemplacije je čas, ko prevzamemo popoln nadzor nad situacijo in se naučimo kolikor se le da o temu, kaj vse je potrebno, kako se bo zgodilo, kaj bo dokaz, da je sprememba dobra in kaj bo potrebno, da lahko končno rečemo, da smo uspeli pri spremembi nečesa.

Zelo pomembno je, da se naredi lista dobrih in slabih lastnosti spremembe. Lahko je narejena na papirju ali pa se pojavi v naših glavah. Mogoče bo potrebnih veliko takih list čez dneve, mesece ali leta, da pridemo do točke, ko je nekdo pripravljen na spremembo. Raziskovalci so ugotovili, da takrat, ko ima lista dvakrat toliko razlogov za spremembo nečesa kot slabih lastnosti v prid ne-spremembi je oseba ne samo pripravljena na spremembo ampak je te tudi zmožna. To je bilo skupnega vsem spremembam kadilcev od 40.000, ki so jih preučevali v študiji.

  1. Priprava:

To je čas, ko poglobimo učenje in razumevanje. Lahko poskušamo z majhnimi spremembami kot npr., da vsak dan pojemo zajtrk in 2x na teden hodimo po eno uro ter tako dobimo povratne informacije glede našega počutja, zdravja, vitalnosti, izgleda. Lahko poskusimo spremembe in testiramo situacijo. Ultimativno kar se zgodi v fazi priprave pa je, da določimo datum akcije. Končate potrebne priprave za dejansko spremembo obnašanja. V primeru zdravega življenja določite datum in od takrat dalje se boste pravilno prehranjevali (jedli zajtrk,..) in se vsaj 3x tedensko fizično aktivno udejstvovali po eno uro. Odločili ste se in ste pripravljeni, voljni in zmožni narediti trajno spremembo. Poglejte si kako si zastaviti ‘pametne cilje

  1. Akcija:

To pomeni aktivno razmišljanje glede spremembe, spremeniti stvari, ki jih želite spremeniti in se navajati na novo situacijo. Naredili ste vse kar je potrebno, da uspete v spremembi in zdaj živite spremembo. V primeru zdravega življenja se soočate z željami, da bi živeli spet na star način, da bi se vrnili v tisto poznano ugodje ali vašo navado. Soočate se s potrebami, ki so bile zadovoljene v življenju, ki ste ga živeli prej.

  1. Vzdrževanje:

Če je šlo vse uspešno in ste vložili dovolj časa in truda vstopite v fazo imenovano vzdrževanje. Sprememba je postala naravna oz. avtomatska. Stare navade, da bi izpuščali zajtrk, se zvečer preveč najedli ali da ste cel teden fizično neaktivni so izginile.

  1. Reciklaža:

Dostikrat se boste znašli v fazi, ki se imenuje reciklaža. To pomeni na primer, da se boste zjutraj zbudili in se znašli znotraj ene izmed naštetih faz: pred kontemplacije, kontemplacije, priprave ali akcije. Negativna beseda za reciklažo je ponovitev. Vendar je to popolnoma normalno in naravno in je ponavadi potreben del spreminjanja.

Na primer med izjemno časovno intenzivnimi dnevi, se lahko zgodi, da pozabite na zajtrk, ali da vam enostavno zmanjka časa za fizično aktivnost in tako spet izostane pravilen način prehranjevanja ali zadosti telesne vadbe. Biti uspešen ima opraviti s tem kako hitro spet preidete v fazo akcije iz katere koli druge faze. To pomeni, da namesto, da razmišljate: ‘Grozna sem. Nikoli mi ne bo uspelo z zdravim načinom življenja. Kar pozabim lahko na pravilno prehranjevanje, zdrav način življenja.’ sebe vzpodbudite: ‘Dajmo. To lahko narediš. Če se ne predaš ti bo uspelo.’ Navijanje in pozitivnost dela čudeže, da se sprememba prime. Tukaj vam bo v oporo tudi ekipa Enemon.

V primeru 40.000 kadilcev, je v povprečju vsak potreboval 43 resnih poskusov, da je nehal kaditi za zmeraj. Hitrost pri kateri se je vsak vrnil v fazo akcije ne kajenja je bila kritična. Na primer, če bi 30 letni kadilec/ka čakal v povprečju 1 leto med poskusi, mu/ji ne bi uspelo do 73 leta. To je v primeru 43 poskusov, ki so v povprečju potrebni za uspeh. Vsako pomanjkanje hitrosti, ko se vračamo v fazo akcije razloži zakaj je neobveščenemu kadilcu laže umreti kot nehati kaditi. Če se resni poskusi in povratki k akciji zgodijo v manj kot enem ali dveh letih je uspeh dejansko zagotovljen. Tukaj seveda govorimo o povprečju kar pomeni, da je možnih poskusov do uspeha lahko več ali manj.

kako spremeniti življenjski stil

Prenehanje:

In nazadnje, če uporabimo primer zdravega življenja: Zmoreteuspelo vam je! Pravilno se boste prehranjevali in bili telesno aktivni. Počutje je izboljšano. To ni več problem. Ne mislite o temu. Ne predstavlja več spremembe.

Če pomislite glede tega 6 faznega procesa lahko mogoče razumete, da se večina človeških sprememb na tak način tudi zgodi. Lahko vključuje navade prehranjevanja, pitja alkohola, kajenja ali drugih navad. Lahko tudi opiše naše odločitve glede kraja dopusta, nakupa hiše,.. V nekaterih primerih je naše razmišljanje svetlobno hitro, v drugih primerih pa umremo od stvari, ki bi se morala spremeniti.

Vsem vam želimo uspeh v spremembi! Sprememba in načini kako pridemo do spremembe nas družijo kot človeška bitja. Želimo si, da bi to znanje premaknilo vsakega do želene spremembe.

Zmorem…   …zdravo živeti.